
Co se nám povedlo...
Přátelství
Je křehké a musí se o něj pečovat...
Dnes jsme měli hodiny českého jazyka zaměřené na kamarádství.
Nejprve jsme si přečetli příběh o housence Dorce, která se začala kamarádit s žížalou Jarmilkou.
Rozebrali jsme si nejrůznější pěkné i špatné vlastnosti a snažili se sami sebe pomocí vlastností popsat. Dnes jsme se zaměřili na vlastnosti, které by měl mít správný kamarád. Hra s výměnou míst přinesla dětem krásná hodnocení jejich osobností, jak je vidí spolužáci ve třídě.
Příští týden se zaměříme na modelové situace, které se čas od času můžou každému v životě přihodit, a pokusíme se je naučit co nejlépe zvládat.
Klima ve třídě
Stále se věnujeme pěkným kamarádským vztahům ve třídě. Snažíme se poznat jeden druhého, zjistit naše zájmy a záliby, poznat například hlasy všech spolužáků ve třídě (oblíbená úvodní aktivitka dětí), ocenit ostatní a říct o nich spoustu pěkného. Každý den ve třídě začínáme jednou modelovou situací (pomluvy, samota, zrada atd.), kterou si zkoušíme zahrát a vymyslet nejlepší řešení. V předchozích dnech si děti samy obnovily třídní pravidla, kdy se dohodly, co ve třídě chceme a co nebudeme v žádném případě tolerovat.
Vztahy jsou nesmírně těžkou disciplínou a učíme se se s nimi pracovat celý život.
Také my jsme v procesu učení a děláme spoustu chyb. Přesto už jich spoustu umíme pojmenovat a uvědomit si je.
Matematický klokan
Kategorie Cvrček (2. a 3. ročník)
Maximální počet bodů: 90
Nejlepší řešitelé:
1. místo: Terezie Lakyová (55 bodů)
2. místo: Ema Nováková (46 bodů)
3. místo: Radoslav Siekel (42 bodů)
GRATULUJEME!

Preventivní program
Dnes jsme se v hodině českého jazyka věnovali bezpečnému chování na internetu. Děti se pomocí fiktivního příběhu v online zoo prostřednictvím příběhů zvířátek seznámily s nejzákladnějšími riziky, které jim na internetu hrozí.

Vážení rodiče,
dovolte mi pár slov k dění ve třídě v následujících dnech.
Březnovými tématy ve škole budou kamarádství a vztahy, které se budou objevovat především, ale nejenom, v hodinách českého jazyka a prvouky.
Ve třídě máme 20 různých malých (velkých) osobností, spojené dva ročníky, děti se musejí kromě učení a pozitivních zážitků často vyrovnávat také s vlastními emocemi, odmítnutím, nervozitou, obavami nebo zklamáním.
Pokud narazíme na situaci, kterou děti potřebují vyřešit, vždy tomu věnujeme čas a snažíme se najít řešení. Přesto tyto vztahy ve třídě ovlivňují také mimotřídní nebo mimoškolní aktivity, často mají děti silné vazby ze spřátelených rodin, někdo bydlí daleko od nejlepšího kamaráda, někteří se potkávají v kroužcích, jiný by chtěl s někým kamarádit, ale on nebo ona o to nestojí.
Cílem na březen bude tedy dětem pomoci zvládat situace, které se jim někdy v životě mohou přihodit (odmítnutí, nezájem), ale zároveň naučit se jasně definovat situaci, která už je třeba řešit s dospělým. V neposlední řadě umět si nastavit jasné hranice a respektovat hranice jiných.
Také jsme se pomalu přehoupli do jara a blíží se nám květnové vystoupení (nejenom) pro maminky.
S paní učitelkou Sochorovu jsme pro 2. a 3. ročník připravily dramaticko - tanečně - pěvecké vystoupení zaměřené na naše tradice. Třeťáci si připraví krátké divadélko Čert a Káča.
Nácviky budou probíhat především v hodinách hudební výchovy a čtení (literární výchovy), čímž posílíme přesně to, co by tyto předměty měly rozvíjet, zároveň nezasáhneme do předmětů jiných.
Na dubnových rodičovských schůzkách Vás seznámím s tím, co budou mít děti oblečené.
Na závěr mi dovolte připomenout, abyste nezapomněli sledovat, jak děti tráví čas na sítích, pokud k tomu mají ve volném čase přístup. Do třídy jsme na začátku roku nakoupily spoustu interaktivních, kreativních i logických hraček, které mají o přestávkách děti k dispozici, přesto se i u nás ve třídě začal rozmáhat celorepublikový nešvar, že si několik dětí rádo hraje hry ze série Hra na oliheň a neváhají se z legrace "střílet". Vždy se o tom bavíme a vysvětlujeme si, že toto do školy nepatří (a do dětských hlaviček už vůbec ne), budu ale ráda, když toto podpoříte i z domu. Berte to, prosím, jako prosbu a přátelské doporučení. :-)
Děkuji za Vaši spolupráci.
Workshop kyberšikana a umělá inteligence
Na konci dubna navštívila naši školu pracovnice organizace Digitální most.cz s workshopem na téma kyberšikana a umělá inteligence.
Tohoto workshopu se účastnili žáci 3 až 5. ročníku, kteří se již často pohybují na sítích, a jak jsme se v průběhu dvou interaktivních a poučných hodin dozvěděli, často bez jakékoliv rodičovské kontroly.
Program celého workshopu skvěle vystihuje toto video:
https://aiprozaky.cz/
Děti si kromě tématu umělé inteligence osvojily také tato témata:
- ✓Kyberšikana a kybergrooming
- ✓Závislost na hrách a sociálních sítích
- ✓Phishing a online podvody
- ✓Nevhodný a škodlivý obsah
- ✓Ochrana osobních údajů
- ✓Online výzvy a manipulace
Rádi bychom také apelovali na rodiče dětí, aby věnovali zvýšenou pozornost tomu, kde a jak tráví děti čas na sítích, a měli přehled o jejich obsahu.
Ve věku žáka na 1. stupni ZŠ ještě dítě není schopno samo regulovat čas a vyhodnotit škodlivý obsah, který konzumuje.
Toto je role dospělého. Naše role.
Leden
Předvánoční čeština
Dnes jsme češtinu věnovali Vánocům a vánočním zvykům. Nejprve jsem si popovídali o tom, co máme s Vánoci spojené, poté jsem se podívali na krátká výuková videa o vánočních zvycích a o tom, jak slaví Vánoce děti ve světě. Zvládli jsme několik mluvnických cvičení na dané téma a ve čtení jsme ve skupinkách zjišťovali informace o Vánocích v Rakousku, Irsku, Mexiku, Číně nebo třeba Francii. Vysvětlili jsme si význam vánočních zvyků a tradic a s některými zaniklými jsme se také seznámili. Teď už se všichni společně těšíme na naši zítřejší vánoční besídku a na Štědrý den.
Před Vánocemi
Vánoční tvoření
Zachyceno v Praze :-)
Podyjí, dýně
Stínování
První hodina na stanovištích
Trošku nám to trvalo, ale konečně jsme se pustili do skupinové práce. Dnes jsme si poprvé vyzkoušeli, jaké je to spolupracovat napříč ročníky, nerušit ostatní a přitom se zapojit všichni. Děti si dnes češtinu zopakovaly na jednotlivých stanovištích, na kterých skládaly slova podle abecedy, četly části textu, které přiřazovaly ke správným obrázkům, rozlišovaly druhy vět, vymýšlely ve skupině slova na konkrétní písmena, luštily tajenku pomocí předem určených písmen ve slově a v souvislém textu o zvířatech hledaly důležité informace. Chválím všechny třeťáky za pěkné vedení skupiny a druháčky za zvládnuté úkoly v příjemné a poklidné atmosféře. :-)
Zdobíme dýně luštěninami
Děkuji všem rodičům, kteří zásobili děti luštěninami. Radost pohledět.
Paleček a jeho kamarádi
S druháčky teď čteme Dvakrát sedm pohádek od Františka Hrubína. Zahráli jsme si nejenom pohádku O Palečkovi. :-)