Co se nám povedlo...

Den Země

Ve středu 26. dubna jsme se i u nás ve škole připojili k celosvětové akci Den Země, která si klade za cíl podpořit ochranu životního prostředí.

Děti 1. až 3. ročníku se ráno sešly v tělocvičně, kde na ně čekalo 7 stanovišť. Každý třeťák dostal do své skupinky "na starost" několik mladších spolužáků. Největším úkolem nejstarších žáků bylo ostatní vést, pomáhat jim a podporovat je.

Nejprve si každá skupinka zasoutěžila v tipování. Věděli byste například, kolik zemí se každoročně k oslavám Dne Země připojí nebo kolik vyprodukuje dospělý jedinec ročně plastu?

I na tyto otázky nalezly děti postupně odpovědi. Každá skupinka se musela popasovat s jedním složitým tématem, které naši zeměkouli nejvíce trápí. To, co se děti dozvěděly, pověděly posléze ostatním. Pokusili jsme se porozumět termínům jako globální oteplování, recyklace, udržitelnost nebo mikroplasty. Děti po diskuzi ve skupinkách na příkladech vysvětlovaly ostatním, jak mohou k nižší produkci odpadu přispět například obce, ale také ony samy. Vysvětlili jsme si, kolik energie a paliva stojí dovoz jednoho nekvalitního trička z Asie do Evropy a také to, proč čistička vody nezachytí mikroplasty, které se z těchto materiálů uvolňují do odpadu. Dalším tématem byly například plasty v oceánech a mořích a jejich dopad na zvířata i lidi.

Po seznámení s nejpalčivějšími ekologickými problémy děti plnily nejrůznější úkoly na stanovištích.

Za pěkně odvedenou práci byli všichni odměněni talířem plným zdravého ovoce.

Závěr dne již patřil aktivní činnosti venku, protože skutky jsou vždy lepší než slova. A jelikož už všichni věděli, že například odhozená skleněná lahev se v přírodě pravděpodobně nerozloží nikdy, vydali jsme se dočistit okolí Mašovic, čímž jsme navázali na předchozí činnost mašovických skautů.

Kým jsem rád

Ve škole se učíme, že čeština nejsou pouze diktáty, "íčka", koncovky nebo například velká písmena. Že jde také o schopnost číst tak, abychom textu porozuměli, dokázali si poradit se zadáním, podávané informace četli kriticky a uměli si předkládaná fakta ověřit. Jde také o aktivní rozšiřování slovní zásoby, schopnost vyjádřit a pojmenovat své pocity a přání. Schopnost komunikovat. Tolerovat. Diskutovat. Dohodnout se. 


Dnešní hodinu jsme si nastavili téma KÝM JSEM RÁD(A). Dětem jsem přečetla dva úryvky prací dětí z GPOA Znojmo (13 let) a byla jsem zvědavá, jak si s tématem poradí sedmi a osmileté děti. Samotnému psaní předcházela debata na toto téma. Úryvky si můžete přečíst na fotografiích. Jména všude neuvádím, některé práce jsou zkrácené, protože dále je text osobní a děti si to takto přály. 

Občasné chybičky jsou bezpředmětné, jde především o obsah sdělení (i když i s pravopisem si děti poradily více než dobře v rámci mluvnických jevů, které už zvládají). 

A kým jsem ráda já? Kromě rolí, které děti uvádějí nejčastěji, jsem ráda učitelkou těchto šikovných a přemýšlivých dětí! Určitě je doma pochvalte.

Vyvozujeme slovní druhy

Třeťáci dnes učili druháčky podstatná jména. 


Skupinová práce - ověřování informací

V rámci tématu FINANČNÍ GRAMOTNOST, které se nám lehce objevilo v předchozích inzerátech, jsme dnes řešili o něco složitější situaci. 

Děti se společně měly zamyslet nad textem (inzerát nabízející zboží nebo službu), ověřit předložené informace na internetu a najít v textu potenciální nebezpečí. 

Celkem překvapivě neměla žádná skupinka dětí problém zjistit, že paní, která nabízí doučování českého jazyka, nadělala v inzerátu spoustu pravopisných chyb, tudíž nebude příliš důvěryhodná a za službu bychom jí tedy nezaplatili. 

Děti ověřovaly také původní cenu určitého typu auta. Inzerent na potenciálního zákazníka cílil nadsazením původní ceny, aby sleva, kterou (pochopitelně rád) poskytne, vypadala co nejvyšší. Všechny děti se také  shodly na tom, že platit komukoliv neověřenému za zboží předem rozhodně není bezpečné.

Nejdéle jsem se zdrželi u inzerátu číslo 3, kdy prodejce lákal děti na pořízení levného křečka k sobě domů. O všech nebezpečích, která by dětem mohla z této situace vyplynout, jsme si dlouze popovídali. :-)

Děti opět chválím za pěknou práci.

10. dubna, preventivní program a návštěva knihovny

Dnes jsme navštívili sídlo Městské policie Znojmo, kde se nás ujala paní Bc. Eva Smutná, která měla pro děti připravený preventivní program z oblasti bezpečnosti, návykových látek i bezpečného pohybu na internetu.

Na 10. hodinu jsme se přemístili do Městské knihovny ve Znojmě, kde děti navštívily jak českou, tak rakouskou sekci. Více informací na webu školy.

Inzerát jako úvod do finanční gramotnosti

Co je to inzerát? K čemu slouží, jak by mohl vypadat a na co si při uzavření jakékoliv smlouvy musíme dát pozor? 

K tomuto tématu nás inspirovala ukázka z nové čítanky: Kouzelník Mago od Ludvíka Aškenazyho.

Děti z 3. ročníku se pustily do vymýšlení vlastních inzerátů. Tentokrát stály na straně těch, kteří chtějí za každou cenu prodat. Příště to budou mít těžší, protože budou stát na opačné straně barikády. Budeme se učit důkladně si ověřovat informace, než se zavážeme ke koupi či uzavření nevýhodné nabídky. 

Jméno, jméníčko

Tento týden jsme se ve škole zabývali našimi jmény. Zjišťovali jsme, jakého původu naše jméno je a zjistili jsme například, že jedinou nositelkou jména slovanského původu u nás ve třídě je Zorka, která je majitelkou ze všech našich jmen jména nejvzácnějšího. Naopak nejpopulárnějším jménem v České republice je jméno Jiří a my už víme, že v Česku žije okolo tří set tisíc Jirků, Jurů nebo Jiříků. Zasoutěžili jsme si také v tipování významu našich jmen a ve výtvarné výchově jsme si naše jméno namalovali tak, aby vystihovalo osobnost nositele onoho jména. :-) Příjemný čas jsme strávili také povídáním o tom, kdo jména dětí vymyslel, jak jsou s nimi děti  spokojené a jaké varianty jmen mají nebo nemají rády.

Angličtina s Ondrou a Brendnem

Dnes nás přišel do školy navštívit bývalý žák školy, Ondra Matoušek, který tráví studijní rok v USA. O tom, jak se do Ameriky dostal, jak se mu daří v hokeji a jaké má plány do budoucna, nám povyprávěl i se svým americkým kamarádem Brendnem, který je v Evropě vůbec poprvé a moc se mu zde líbí.  Děti měly připravené otázky  v angličtině a musíme velmi ocenit, že se Brendan snažil mluvit krásně pomalu a zřetelně. Čemu děti nerozuměly, to nám svižně přeložil Ondra. Děti se dozvěděly, jak funguje americký školský systém, jaké je tam známkování i jak drahé je studovat například vysokou školu bez stipendia. V neposlední řadě jak velmi důležité je učit se cizí jazyky, které nám doslova otevírají bránu do světa. 

Ondrovi i Brendnovi velmi děkujeme! Užili jsme si to!

Druháčci čtou prvňáčkům
Druháčci čtou prvňáčkům
Blue Bot: Informační gramotnost ve 2. ročníku. Učíme se programovat.
Blue Bot: Informační gramotnost ve 2. ročníku. Učíme se programovat.

Recitační soutěž

Dnes jsme si uspořádali třídní kolo recitační soutěže třetího ročníku. Děti byly schopny zvládnout přednést básničku před spolužáky ze 4. a 5. ročníku. Součástí poroty byla také paní ředitelka s paní Auerovou. Všechny děti si zasloužily obrovskou pochvalu za krásný přednes, který starší spolužáci ocenili potleskem a žádostí o podpisy vítězů :-)
Po sečtení všech hlasů ocenila porota tyto recitátory:


4. místo: Daniel Komzák
3. místo: Lukáš Růžička, Vojtěch Kubák
2. místo: Štěpán Kašša

1. místo: Veronika Nováková a Jiří Novák

Speciální cenu poroty si vysloužil za báječný přednes Lukáš Radauscher.

Všem soutěžícím dětem gratuluji ke krásným výkonům!  V pondělí je přefotíme, někteří byli otočení zády. :-)

Čeština na stanovičtích

Už jsme si zvykli, že po probrání konkrétního učiva je jedním ze způsobů opakování práce na stanovištích. Zahrnuje různé úkoly. Na dnešních stanovištích děti procvičovaly vyjmenovaná slova s kartičkami, na noteboocích, vymýšlely společný příběh na základě zadaných pravidel a musely vyluštit tajenku z 25 pravopisných úkolů rozmístěných po třídě. Zatímco třeťákům už není třeba jakkoliv radit a pracují úplně samostatně, vznikne nám ve třídě prostor pro individuální práci s druháčky u tabule. 

Výtvarka

Mobilní planetárium

Beseda s paní Holubovou z NP Podyjí

Děti v muzeu

Angličtina

V angličtině s třeťáky spíš mluvíme, hrajeme, ukazujeme, přehráváme, posloucháme, zpíváme, chodíme po třídě. Tentokrát jsme se rozhodli o sobě pár vět také napsat.

Druháčci čtou třeťákům pohádku.
Druháčci čtou třeťákům pohádku.

Opakování češtiny na stanovištích

Přiblížili jsme se pololetnímu vysvědčení, a tak máme dost prostoru zopakovat učivo ve skupinkách na nejrůznějších stanovištích. Zadané úkoly stihli všichni včas a zítra už se budeme věnovat docvičení toho, co ještě dělá sem tam obtíže. Velká pochvala všem!

Bruslení

Zima

Maxíkova oslava

Někdo měl narozeniny, my máme přání jediný, štěstí zdrááví, štěstí, zdrááví, hlavně to zdraví! :-) Mockrát děkujeme mamince Maxíčka za krásné balíčky!

Vánoční besídka

Velmi chválím všechny děti za krásné vánoční vystoupení, byly skvělé!

Více fotografií si můžete prohlédnou nebo stáhnout na následujícím odkaze:

https://eu.zonerama.com/pepafoti/Album/10834639

Na školních webových stránkách je také odkaz ke stažení videa z besídky, které natočil pan Sochor, kterému tímto moc děkujeme! 


Vánoční tvoření

Společné opakování ve skupinkách

Svatý Martin

Dnes jsem pracovali ve dvojicích. Každý druháček dostal svého staršího spolužáka ze 3. ročníku a spolu pak plnili různé úkoly, které se vztahovaly k legendě o svatém Martinovi. Na začátku hodiny jsme si udělali průzkumný a více méně tipovací kvíz, který ověřil, co všechno o svatém Martinovi víme, respektive zatím spíš nevíme. 

Potom jsme se podívali na krátké kreslené video, které nám objasnilo spoustu otázek. Zábavnější část hodiny odstartovala bojovka, při které musela každá dvojice vyluštit tajenku, ke které vedlo 12 stanovišť rozmístěných po třídě i družině.

Vzdělávacím cílem této hodiny bylo dozvědět se zajímavosti o životě svatého Martina. Mnohem důležitějším osobnostním cílem ale bylo prokázat ohleduplnost při práci s mladším spolužákem, schopnost domluvit se a spolupracovat. A tenhle cíl děti splnily na jedničku s hvězdičkou. Dokonce i draví tře´ťáci na chvíli upozadili svou soutěživost a trpělivě vedli své mladší spolužáky tak, že tajenku Svatý Martin z Tours odevzdali všichni ve stanoveném čase. 

Velká pochvala patří všem dětem!

Sorry? How many?

Aneb nesedíme v lavici, trénujeme, hrajeme, přehráváme :-)

Říjen

Slovenský den


Dýně

Skupinová práce

Na začátku října jsme si vyzkoušeli první společnou práci ve skupině napříč ročníky. Děti plnily úkoly zaměřené na abecedu na pěti stanovištích v průběhu jedné vyučovací hodiny. Úkolem bylo splnit všechny úkoly, spolupracovat, radit si a povzbuzovat. Dařilo se všem a děti mají velkou pochvalu!

Den bez aut

Eda u Verunky

Celý tento týden strávil Edík u Verunky. Ta nám dnes přinesla ukázat, kam se s ní všude podíval. Nutno říct, že mu tak pestře prožitý týden můžeme závidět. Viděli jsme spoustu fotek a přečetli si, jaká místa navštívil. Verunka s maminkou dokonce Edíkovi ušily pelíšek, zakoupily mu turistické známky a všem dětem přivezly sladký dáreček z výletu. Mockrát děkujeme a všechno moc obdivujeme!

A ještě malé dovysvětlení. Do týdne s Edou nikoho ve třídě nenutíme, děti si mohou samy zvolit, zda ho doma chtějí a podělí se o to, co spolu prožijí. Pokud byste doma neměli tiskárnu, není žádný problém fotky zaslat do emailu nebo na messenger, já je vytisknu ve škole a pošlu po dětech zpět.

Třetí týden stráví Edík s Anetkou Liščákovou :-) 



Třeťáci a Bingo

Září

První školní týden máme za sebou. Zatím se seznamujeme a pozvolna najíždíme na opakování učiva. Hodně jsme si povídali o prázdninách, vytvořili jsme si sami třídní pravidla, přestávky trávíme nejčastěji u různých her a také máme Edu. Eda ji bílý tygr, který s námi stráví školní rok. Pokaždé u někoho jiného. Jméno mu vymyslely samy děti. První týden strávil Eda u paní učitelky. Ta ho nafotila v různých situacích u ní doma a sešit se zápisky přinesla dětem do školy. O další týden se přihlásila Verunka, která si Edíka dnes odnesla na týden domů. Moc se těšíme, co nám na konci příštího týdne ukáže. 

Hudebka

Vojtík nám přinesl ukázat kalimbu. Dokáže na ni zahrát už pár písniček a další se učí. 

V hudebce se teď učíme doprovázet na ozvučené zvonečky. Melodické intervaly si děti zkouší na písničce z pohádky Lví král Lion sleeps tonight, kterou se pomalu učíme anglicky. Kalimba bude krásným dalším doprovodným nástrojem, a to s hudebními nástroji zdaleka nekončíme.

Cílem našeho snažení bude zvládnout celou písničku bez doprovodu učitelky (mne :-)) za použití nejrůznějších nástrojů. Tedy taková velká třídní kapela.